ندای اسمانی

سبک زندگی اسلامی انسانی از دیدگاه قران و روایات

سبک زندگی اسلامی انسانی از دیدگاه قران و روایات

ندای اسمانی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

غیرت

يكشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۵، ۰۴:۵۹ ب.ظ

غیرت
غیرت یعنی چه ؟ این 3 عنصر محوری را که جمع بکنید ، می شود غیرت . عنصر اوّل این است که آدم هویت و حریم خودش را بشناسد . دوّم اینکه غیر را شناسائی بکند ، و به آن مرز وارد نشود ؛ سوّم ، اجازه ندهد که غیر به حریم خصوصی او بیاید . یک چنین کاری را می گویند : ( غیرت ) . غیور کسی است که این 3 مطلب را بفهمد . کسی که این 3 مطلب را نفهمید و نداشت ، غیور نیست ! آنکه به حریم غیر راه پیدا می کند ، غیر را هم وارد حریم خود می کند؛ درعصر حاضر ساختن خانه های open که آشپزخانه و پذیرائی و هال ، همه در هم است ؛ این با غیرت سازگار نیست ! غیور یعنی آدم ،به حریم غیر راه پیدا نکند ، غیررا هم به حریم خود راه ندهد . پس هویت خود را باید بشناسد ، غیر را باید بشناسد ؛ نه آنجا برود ، نه آن را راه بدهد در حریم خصوصی خودش .
چرا وجود مبارک حضرت امیردر نهج البلاغه فرمود : هیچ آدم غیرتمندی زنا نمی کند: ما زنی غیوأ قطأ (1) ؛ برای اینکه یک آدمی که به حریم دیگری تجاوز می کند ، معلوم می شود غیرت ندارد! این غیر نمی شناسد . اگر کسی غیور نبود ؛ حیوان ب القوّه است و ناأ(نمو کننده) ب الف عل . این فقط بالندگی خوب دارد ، این غیور نیست ! اگر کسی خدای ناکرده در حوزه کار خودش امین نبود ، این به تعبیر مرحوم بوعلی حیوان هم نیست !!
عدم خیانت حیوان تربیت شده
و پست تر بودن انسان خائن از حیوانات
این سگ های هرزه و بیابان گرد ؛ هر چه دست شان برسد ، می خورند . امّا سگ های شکاری که کلب معلّم است ؛ وقتی در سینه های کوه ، در سنگلاخ ها ؛ آن شکارچی کبک را شکار می کند، این سگ شکاری تربیت شده، نفس نفس زنان در این سنگلاخ ها می رود ، آن را پیدا می کند ، به دندان می گیرد و امانت را تحویل می دهد . صاحبش بعد از اینکه خورد ، یک مقدار استخوان هم به او می دهد . این را بزرگان می گویند : اگر کسی در امانت بیت المال خیانت بکند ، حیوان هم نیست . اینکه در قرآن فرمود : بعضی انسانهابدتر از حیوان هستند ، سرّش این است. کدام حیوان است که تربیت بشود ، بعد خیانت بکند ؟! پس خائن هنوز حیوان نشده ، چه رسد به انسان ! اگر این مرزها را گذرانده؛ اینها ابتدائیات و الفبای دین است ؛ اگر اینها را پشت سر گذاشت و کم کم وارد مرز ملکوت شد؛ می شود » انسان » .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۲۶
.. جعفری

غیرت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی